مقاله


کد مقاله : 13980629192348

عنوان مقاله : اثربخشی بازی‌درمانی بر مدل شناختی رفتاری بر مشکلات رفتاری و مهارت‌های اجتماعی کودکان دبستانی پرخاشگر

نشریه شماره : 3 فصل زمستان 1397

مشاهده شده : 242

فایل های مقاله : 810 KB


نویسندگان

  نام و نام خانوادگی پست الکترونیک مرتبه علمی مدرک تحصیلی مسئول
1 سیده نرگس موسوی sn.moosavi@gmail.com دانش آموخته کارشناسی ارشد

چکیده مقاله

مشکلات رفتاری کودکان همچون پرخاشگری می‌تواند به تعاملات اجتماعی کودکان آسیب جدی وارد سازد. پژوهش حاضر به‌منظور بررسی اثربخشی بازی‌درمانی مبتنی بر مدل شناختی رفتاری و مشکلات رفتاری و مهارت‌های اجتماعی کودکان دبستانی پرخاشگر در مدارس پسرانه ابتدایی منطقه 16 تهران انجام شد. این پژوهش، یک مطالعه نیمه آزمایش با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون و گروه شاهد بود. در این پژوهش، 30 پسر 11 – 7 ساله با رفتار پرخاشگرانه شرکت داشتند که به روش نمونه‌گیری در دسترس از مدارس ابتدایی منطقه 16 تهران انتخاب‌شده بودند. آزمودنی‌ها به دو گروه 15 نفری آزمایش و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمایش، بازی‌درمانی مبتنی بر مدل شناختی رفتاری را در 12 جلسه دریافت کردند. درحالی‌که به گروه شاهد این آزمایش ارائه نشد. ابزارهای استفاده‌شده در این پژوهش پرسش‌نامه مشکلات رفتاری راتر – فرم والدین (1975) و مقیاس درجه‌بندی مهارت‌های اجتماعی گرشام والیوت (1990) بود. والدین پرسش‌نامه مشکلات رفتاری راتر و ملمان مقیاس درجه‌بندی مهارت‌های اجتماعی گرشام والیوت را برای آزمودنی‌ها در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون تکمیل کردند. اطلاعات به‌دست‌آمده از پرسش‌نامه قبل و بعد از مداخله با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری و نسخه 23 نرم‌افزار spss تجزیه‌وتحلیل شد. در ابتدا مفروضه‌های طبیعی بودن و همگنی واریانس و کوواریانس متغیرها ارزیابی شد. آزمون کلموگروف اسمیرنوف حاکی از آن بود که همه متغیرها طبیعی هستند (05/0 > p). آزمون باکس هم فرض همگنی واریانس و کوواریانس و کوواریانسی را تائید کرد؛ بنابراین مفروضه‌های آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد. بازی‌درمانی مبتنی بر مدل شناختی رفتاری اثر معناداری بر مشکلات رفتاری و مهارت‌های اجتماعی کودکان پرخاشگر (0001/0 < p) دارد.